SPO paslaugos ir prekės
Norint sužadinti pageidaujamą vartotojų reakciją tikslinėje rinkoje, geriau tenkinti jų
norus bei reikmes, sporto paslaugas teikiančios ir besiruošiančios teikti įmonės turėtų sukurti
geras marketingo strategijas. Šių strategijų planinis vykdymas ir nuolatinė kontrolė įmonėms
leistų tinkamai patenkinti vartotojų norus ir pasiekti savo tikslus, kurie turėtų būti orientuoti
ne tik į pelno siekimą, bet ir į visuomenės gerovės kėlimą.
Marketingo strategijų kūrimas turėtų apimti visus paslaugų komplekso elementus,
kuriuos kartu įgyvendinant, greičiau plėtotųsi sporto paslaugų rinka.
Paslaugos kūrimas. Kuriant ir teikiant sporto paslaugas įmonės turėtų gerai
išnagrinėti paslaugos savybes, t.y. neapčiuopiamumą, nekaupiamumą, neatskiriamumą bei
nevienodumą. Dėl paslaugos neapčiuopiamumo, vartotojas negali jų paliesti, pamatyti ar
pajusti, kol paslauga nėra suteikta. Todėl paslaugų teikėjų tikslas turėtų būti sužadinti kliento
pasitikėjimą ir atskleisti paslaugos naudą. Sporto paslaugoms galima suteikti tam tikrą
apčiuopiamumą rodant informacinius reklaminius leidinius, vaizdajuostes su realiai
atliekamais mankštų pratimais ir kitomis sveikatingumo procedūromis, nuotraukas su jau
sportuojančių klientų vaizdais ir pasitenkinimu paslauga, darbuotojų kvalifikacijos
sertifikatus ar jų pasiekimų diplomus.
Paslaugos nekaupiamumo savybę, pasireiškiančią negalėjimu sporto paslaugą
pagaminti iš anksto ir ją kaupti, galima sušvelninti pritaikant paklausos ir pasiūlos
reguliavimo metodus, remiantis vakarų šalių paslaugų įmonių veiklos patirtimi. Išskiriami
keli paslaugų paklausos ir pasiūlos suderinimo būdai:
• Nustatomos diferencijuotos paslaugų kainos (taikomos įvairios nuolaidos); paslaugos ir
naudojamos kitos paskatos;
• Priimami išankstiniai paslaugų teikimo užsakymai (pvz. abonementas į sporto klubą
perkamas 1, 3 ar daugiau mėn. į priekį);
• Paslaugų teikėjai stengiasi suderinti savo veiklos funkcijas, kurios papildomam klientų
srautui aptarnauti; pagal galimybes sezoninio antplūdžio metu samdomi darbuotojai.
Šių metodų naudojimas įmonėse leis aptarnauti visus norinčius klientus ir nesudarys
jiems sporto paslaugų naudojimosi laukimo problemų, tai gerintų įmonių įvaizdį, kartu ir
sporto paslaugų paklausą, kartu ir sporto paslaugų rinkos plėtrą. Paslaugos neatskiriamumas
reikalauja kliento dalyvavimo sporto paslaugos teikimo procese, todėl įmonėms reikėtų
rūpintis aptarnaujančio personalo kvalifikacija ir nuolatiniu jos kėlimu. Ypatingą dėmesį
reikėtų skirti personalui, tiesiogiai teikiančiam sporto paslaugas vartotojui.
Paslaugos kainodara. Kaip ir kiekviena rinkos sąlygomis veikianti įmonė, savo
kainodaros strategija siekia išlikti, didinti pelną, gerinti paslaugos kokybę ar vyraujančią
poziciją rinkoje. Tačiau svarbu, kad įmonės, nustatydamos kainas, atsižvelgtų į sporto
paslaugų rinkos sąlygas ir parinktų kainas atsižvelgiant į didesniosios vartotojų dalies
norus. Dar tik pradedant plėtotis sporto paslaugų rinkai ir bandant išugdyti sveiką
visuomenę pasitelkiant sporto priemones, sporto paslaugų kainodarą turėtų reguliuoti
valstybė, kuri pateiktų kainų nustatymo ribas atsižvelgiant į kiekvieną regioną. Toks kainų
reguliavimas daugiau šalies gyventojų naudotis sporto paslaugomis ir gyventi sveiką
gyvenimą.
Paslaugos teikimo vieta. Tinkamas vietos parinkimas turi didelę reikšmę sporto
paslaugų vartojimui, todėl tiek privatiems asmenims, tiek valstybės institucijoms turėtų
rūpėti, kad sporto paslaugas teikiančios įmonės būtų kuo arčiau gyvenamųjų rajonų,
prieinamos didesniam vartotojų skaičiui. Kiekvienoje gyvenvietėje turėtų būti bent po
vieną sporto klubą labiausiai pasiekiamoje gyventojams vietoje.
Reklama ir rėmimas. Šis marketingo komplekso elementas yra vienas svarbiausių
skatinant sporto paslaugos rinkos plėtojimą. Siekiant sudominti visuomenę ir atkreipti jos
dėmesį į siūlomą sporto ir sveikatingumo paslaugą, pirmiausia reikia apie tai pranešti, t.y.
nurodyti paslaugos privalumus, kainą, vietą, laiką. Visa tai įgyvendinama taikant reklamą ir
rėmimą. Labai svarbu yra sukurti tinkamą visuomenės informavimo sistemą, pabrėžiant
sporto svarbą ir reikšmingumą žmonių fizinei ir dvasinei gerovei.
Sporto paslaugų dalyviai. Svarbiausiu sporto paslaugų teikimo proceso dalyviu
laikomas personalas. Todėl įmonės turėtų pasirinkti kvalifikuotą personalą, sugebantį ne tik
tinkamai pravesti sporto užsiėmimus, bet ir būti geru psichologu bei išmanyti mediciną, o tam
turėtų būti rengiami kvalifikuoti kūno kultūros ir sporto specialistai aukštosiose mokyklose,
pritaikant pasaulyje pažangią specialistų rengimo praktiką. Nuo suteiktos sporto paslaugos
kokybės priklausys kito dalyvio - vartotojo požiūris į sporto paslaugas ir jų reikšmę žmogaus
organizmui.
Sporto paslaugų fizinis akivaizdumas. Fizinis akivaizdumas turi įtakos įmonės įvaizdžio
formavimui ir teikia pasitikėjimą ja bei jos teikiamų paslaugų kokybe. Fizinis paslaugų
akivaizdumas apima visus apčiuopiamus paslaugos teikimo objektus, kurie yra tiek išoriniai,
tiek vidiniai. Vidinės fizinės aplinkos priemonės yra įmonės interjeras, įranga, oro kokybė,
apšvietimas. Prie sporto paslaugų fizinio akivaizdumo kūrimo turėtų daugiau prisidėti
valstybė ir teikiamomis lėšomis padėti renovuoti senas sporto bazes bei skatinti kurtis
moderniems sporto klubams su kokybiška įranga. Taip pat turėtų būti dažniau vykdoma
sveikatingumo centrų inspektorių sanitarinės higienos kontrolė, kuomet tikrinamos vėdinimo
sistemos, švaros laikymasis, būtinų persirengimo ir prausimosi patalpose įrenginių buvimas.
Sporto paslaugų teikimo procesas. Procesas - tai paslaugos teikimo procedūrų ir
operacijų, atliekamų tam tikra seka, visuma. Sporto paslaugos teikimo sistemą sudaro
personalas, įranga bei patys vartotojai. Be vieno iš jų paslauga negalėtų būti suteikta.
Dėl sporto paslaugų ir jų savybių įvairovės sporto klubų vadovai bei valstybės
institucijų pareigūnai turi atitinkamai kreipti dėmesį tiek į personalo vadybą, tiek į finansų
valdymą ir investicijas į technologijas. Taip siekdami užtikrinti tinkamą ir nenutrūkstamą visų
organizacijoje teikiamų paslaugų procesą ir žinoma, sporto paslaugų rinkos plėtojimą.