Ryšio su klientais valdymas
Tiesiogiai išsiaiškinant klientų požiūrį, keičiantis informacija, ryšių su klientais valdymo
bendravimo ir ryšio priemonėmis galima paveikti klientus sau palankia kryptimi. Taip gali būti
sukurtas patrauklus įmonės įvaizdis ir reputacija (Sūdžius, 2007). Kiti ryšių su klientais valdymo
pranašumai (Korsakienė, Tvaronavičius, Mačiulis, 2008):
Didesnis pelnas
Daugiau santykių su klientais.
Didesni pirkimai.
Tiksli surinkta informacija apie klientus.
Stipresnis klientų lojalumas.
Geresnis klientų valdymo efektyvumas.
Žodinis efektas.
Mažesnės naujų klientų pritraukimo sąnaudos.
Lengvesnė naujų produktų plėtotė.
Didesnės pardavimo apimtys dėl papildomų apsipirkimų.
Sumažėjusios tiesioginio marketingo sąnaudos.
Padidėjęs lojalumas prekiniam ženklui.
Verslo strategija/
verslo planavimas
Prekės/ CRM
paslaugos
Paskirstymas
Rėmimas
Kainodara
Paslaugų poreikių tyrimas
Klientų grupių sudarymas
Kainodara
Paslaugų rėmimas
Ryšių palaikymas ir teikimas
Grįžtamojo ryšio vertinimas
15
Didesnė klientų viso gyvenimo vertė.
Šiuos pranašumus pagrindė užsienio autorių atlikti tyrimai. Reichheld ir Sasser nustatė, kad
klientų išsaugojimo didėjimas 5 proc. padidina pelningumą grynąja esama verte nuo 20 iki 85 proc.
daugelyje tirtų verslų. Panašų tyrimą atliko McKinsey, kuris nustatė, kad pakartotiniai klientų
apsipirkimai sukuria dvigubai didesnes bendrąsias pajamas nei naujų klientų apsipirkimai. Ryšių su
klientais valdymas padidina vertę tiek klientams, tiek įmonėms, nes technologijų patobulinimas ir
inovacijos, susijusios su ryšių su klientais valdymo produktais, leidžia lengviau teikti pelningesnius
produktus (cituojama pagal Korsakienė, Tvaronavičius, Mačiulis, 2008)
Skirtingi autoriai išskiria skirtingas ryšių su klientais valdymo funkcijas. Bene daugiausia
ryšių su klientais valdymo funkcijų pateikia V. Sūdžius (2007):
1) Patraukti klientų dėmesį suteikiant jiems reikiamą informaciją;
2) Sudominti partnerius įmonės veikla;
3) Palaikyti įmonės ir jos paslaugų patrauklumą bei įvaizdį;
4) Užtikrinti tinkamą ir klientams, ir partneriams lengvai surandamą vietą ir adresą
interneto tinkle;
5) Pateikti duomenis apie įmonę, jos produkciją ir jos teikiamą naudą;
6) Tirti ir apibendrinti vartotojų nuomonę, atsižvelgti ir įvertinti jų pateiktus apie save
klaidingus duomenis;
7) Surasti tinkamą formą vaizdžiai pateikiant paslaugas visuomenei;
8) Įtraukti darbuotojus į verslą, kad jie nuolat bendrautų su klientais, partneriais ir kitais
rinkos dalyviais elektroninėmis ryšio priemonėmis;
9) Nustatyti teikiamas prieš ir po aptarnavimo papildomas paslaugas;
10) Padėti sudaryti sandorius ir palaikyti tiesioginius kontaktus;
11) Užtikrinti saugų ir patikimą atsiskaitymą už paslaugas, teikiamą informaciją ir
aptarnavimą;
12) Remti pardavimą: reklamuoti ir didinti pardavimo apimtis, plėtoti ryšius su visuomene;
13) Užtikrinti aktyvią sandorio dalyvių įtaką vienas kitam (interaktyvumo bruožas);
14) Užtikrinti teikiamos, perduodamos ir gaunamos informacijos saugumą: slaptumą ir
autentiškumą.
Apibendrinant autorių pateiktus ryšių su klientais valdymo reikšmę ir naudą įmonėms, galima
išskirti šias pagrindines ryšių su klientais valdymo funkcijas:
Identifikuoti klientus
Identifikuoti pelningus klientus
16
Identifikuoti nepageidaujamus klientus
Suteikti konkurencinį pranašumą
Suteikti galimybių įgyti naujų klientų
Padidinti galimybes padidinti rinkos dalį
Padidinti naujo produkto pripažinimo greitį
Sukurti strategijų parengimo prielaidas
Investavimo į klientą
Pelningesnio kliento identifikavimo
Pelningesnio kliento išsaugojimo
Išvengti nepatenkintų klientų
Įgyvendinant CMR koncepciją, būtinos ryšių su klientais valdymo sėkmingos veiklos
prielaidos. Vieną iš tokių prielaidų V. Sūdžius (2007) išskiria aptarnaujančio personalo kompetenciją.
Jei su klientais palaikomi glaudūs, visoms šalims naudingi ryšiai, tai didina įmonių bendravimo su
klientais galimybes: operatyvumą, interaktyvumą, teikiamų paslaugų vertę ir naudą. Taip pat ryšių su
klientais valdymas turi turėti tokius išteklius ir specialistus, kad užtikrintų teikiamų paslaugų
kompleksiškumą, suderinamumą ir komplimentarumą. (Sūdžius, 2007).
Kiti autoriai pažymi, kad dažnai ryšių su klientais valdymas neatitinka lūkesčių dėl
organizacinės elgsenos. Organizacija turi pritaikyti ryšių su klientais valdymą visose funkcinėse srityse.
Be to, organizacija turi susitelkti į organizacinės kultūros pakeitimą. Kitas svarbus veiksnys, darantis
įtaką santykiams su klientu, yra darbuotojų išlaikymas ir efektyvus vadovavimas: vadovavimas vaidina
svarbų vaidmenį įtikinant įmonės darbuotojus apie ryšių su klientais valdymo strategijos naudą ir
rezultatus. Dėl šių priežasčių egzistuoja nuomonė, kad aukščiausiame organizacijos lygmenyje esantys
vadovai turi tapti svarbiausiais ryšių su klientais valdymo propaguotojais ir taip motyvuoti ir skatinti
visų kitų įmonės lygmenų atsidavimą. Kiti bendri aspektai, į kuriuos įmonė turi atsižvelgti (Korsakienė,
Tvaronavičius, Mačiulis, 2008):
- Pokyčių valdymas. Perėjimas prie į klientą orientuotos ryšių su klientais valdymo strategijos
daro poveikį darbuotojams, nes keičiasi darbo specifika.
- Komunikacija ir kontrolė. Ryšių su klientais valdymo sėkmei būtina komunikacija iš viršaus
žemyn: aukščiausio lygio vadovai turi įtraukti į filosofijos kūrimą.
- Grįžtamasis ryšys. Ryšių su klientais valdymo strategijos efektyvumą veikia grįžtamojo
ryšio stiprumas, todėl būtina jį įvertinti.
Apibendrinant ankstesnius tyrinėtojų darbus, galime teigti, jog ryšių su klientais valdymo
sąvokos pagrindas yra komunikacija su klientais, siekiant juos identifikuoti, išlaikyti ir kurti išskirtinę
17
vertę. Šie kryptingi veiksmai didina įmonės patrauklumą ir skatina vartojimą. Sėkmingai
įgyvendindama ryšių su klientais valdymo koncepciją, ilgalaikėje perspektyvoje įmonė patiria įvairią
naudą. Vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių ryšių su klientais valdymo tikslų pasiekimą, yra
darbuotojų įtraukimas ir motyvavimas. Tuo tarpu technologijos laikomos papildomos priemonės,
padedančios palaikyti ryšių su klientais valdymo strategiją.