SPO paslaugų pasiūlymų paketo veiksniai
Pagal Ph. Kothler ir kt. (2007), marketingo planavimo procesas priklauso nuo plano paskirties.
Planavimas gali būti trijų tipų :
Ilgalaikis planavimas paprastai apima laiko periodą iki 10 metų.
Vidutinės trukmės planavimas konkretizuoja orientyrus, nustatytus ilgalaikiam planui.
Dauguma atvejų jis laikomas ne ilgesniu kaip 5 metai.
27
Trumpalaikis planavimas reiškia planų parengimą 1 – 2 metams, kurie apima konkrečius
lėšų nustatymo, apskaičiavimo būdus.
L. Bagdonienė ir L. Hopenienė (2004) tegimu, įmonė pasirenka vieną iš marketingo strategijų, kuri
pačiai įmonei yra palankiausia, išskiriamos šios marketingo strategijos:
1. Nediferencijuota – šią strategiją pasirinkusios organizacijos, visiems tiksliniams
segmentams siūlo vienodas paslaugas. Dažniausiai šią strategiją siūlo įmonės, pateikiančios rinkai
naujas paslaugas. Pagrindinis organizacijos uždavinys – tinkamai prisistatyti ir informuoti kuo
daugiau vartotojų;
2. Diferencijuota – kai kiekvienam segmentui parengiami keli pasiūlos variantai. Ši strategija
taikoma, kai rinka yra nusistovėjusi ir gerai žinomi jos poreikiai.
3. Koncentruota – kai įmonė vartotojui pateikia vieną.
Anot Jovaišos (2004) įmonė turi nuspręsti, kuo ji sudomins pirkėjus, ką jiems sakys, kaip sakys
ir kaip parduos paslaugą ar prekę. Paslaugos savybės ir teikimo ypatumai sąlygoja būtinybę
suformuoti skirtingą nei prekėms marketingo kompleksą. Marketingo kompleksas – tai sprendimų ir
rinkos poveikių visuma, kurią naudoja įmonė, norėdama sužadinti pageidaujamą reakciją tikslinėje
rinkoje, tenkinti vartotojų norus bei reikmes ir pasiekti savo tikslus. Ph. Kotler ir kt. (2007) teigia,
kad tradicinis marketingo kompleksas susideda iš produkto, kainos, vietos ir rėmimo. Tačiau
apibūdinant paslaugų marketingo kompleksą, anot L. Bagdonienės ir R. Hopenienės (2005) bei Ph.
Kotler ir kiti (2007), daugelis mokslininkų sutinka, kad tradicinių 4P (produkto, vietos, rėmimo,
kainos) įvertinus jų prigimtį, yra per maža, todėl šį kompleksą būtina papildyti. Jį sudaro (Morgan,
Summers, 2005):
Prekė (angl. Product) – apima tuos sprendimus ir veiksmus, kurie leidžia sukurti
konkurencingą prekę ar paslaugą.
Kaina (angl. Price) – apima visus veiksmus, lemiančius firmos kainų politikos parengimą ir
įgyvendinimą.
Pateikimo vieta (angl. Place) – tai visi veiksniai, kurie susiję su prekės ar paslaugos
realizavimo vietos pasirinkimu.
Skatinimas (angl. Promotion) – reklaminiai veiksmai, nuolaidų sistema.
Autoriai (Morgan, Summers,2005) priduria, kad sporto paslaugų marketingo kompleksą papildyti
reikėtų: žmonės, fizinis akivaizdumas, bei procesas.
Produktas tai yra bet kas, kas gali būti pasiūlyta rinkai atkreipti dėmesį, įsigyti, naudoti ar
vartoti norui ar poreikiui tenkinti (Kotler ir kt., 2007). Sporto paslaugų sferoje produktas yra fizinio
aktyvumo programa, kurios tikslas yra patenkinti sporto vartotojų poreikius, norus, interesus.
Sporto klubų produktas yra labai specifiškas. Sporto klubai teikia sporto ir bendros fizinės būklės
gerinimo paslaugas. Šios paslaugos yra specifinis produktas, kuris iš dalies yra neapčiuopiamas,
tačiau tiesiogiai arba netiesiogiai jų vartotojams suteikia naudą, malonumą bei prisideda prie
žmonių poreikių, tokių kaip fizinės būklės, kūno formų, nuotaikos ir savijautos gerinimo. Sporto
klubai siekia užtikrinti kuo platesnę ir įvairesnę sveikatinimo paslaugų pasiūlą, užtikrinant optimalų
paslaugų kokybės ir kainos santykį, naujoves (Berry, 2004).