Sporto paslaugų samprata
Sveika gyvensena – tai kasdienis gyvenimo būdas, kuris stiprina ir tobulina organizmo
rezervines galimybes, padeda žmogui išlikti sveikam, išsaugoti ar net gerinti savo sveikatą. O fizinis
aktyvumas – būtinas sveikos gyvensenos veiksnys. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad nuolatinis
optimalus fizinis krūvis sumažina riziką susirgti kai kuriomis lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis,
pagerina bendrą savijautą, o kai kurios fizinio aktyvumo rūšys yra naudojamos lėtinių ligų gydymu
(Skurvydas ir kiti, 2006). Fizinis aktyvumas, sveikata ir gyvenimo kokybė yra glaudžiai susiję.
Žmogaus kūnas yra pritaikytas judėti, todėl jam reikia reguliarios fizinės veiklos, kad gyvybinės
funkcijos sklandžiai veiktų ir žmogus nesirgtų. Įrodyta, kad dėl nejudrios gyvensenos didėja rizika
susirgti daugeliu lėtinių ligų, tarp jų širdies ir kraujagyslių ligomis. Be to, aktyvi gyvensena teikia
daugybę kitų socialinių ir psichologinių pranašumų: nuo fizinio aktyvumo tiesiogiai priklauso
gyvenimo trukmė, todėl fiziškai aktyvesnių bendruomenių žmonės gyvena ilgiau. Mažai judantiems
žmonėms tapus fiziškai aktyvesniems, pagerėja jų fizinė ir psichologinė savijauta bei gyvenimo
kokybė (ES fizinio aktyvumuo gairės, 2008). Reguliaria fizine veikla užsiimančio žmogaus kūne
vykstantys morfologiniai ir funkciniai pakitimai gali padėti išvengti kai kurių ligų: širdies ir
kraujagyslių, diabeto, kai kurių rūšių vėžio, depresijos, arba jas pavėlinti (Valintėlienė ir kiti, 2012).
Autoriai J. E. Myers ir T. J. Sweeney (2005) teigia, kad sportas tai ne tik gyvenimo būdas, bet ir
kasdienis gyvenimo stilius, procesas, gyvenimo tikslas. Lietuvos Respublikos kūno kultūros ir
sporto įstatyme teigiama (2008), kad sportas – tai visos fizinės veiklos formos, kuriomis
organizuotai ar individualiai siekiama tobulinti fizinę ištvermę ir psichinę gerovę, formuoti
socialinius santykius ar siekti rezultatų įvairaus lygio varžybose. Autoriai S. Poteliūnienė (2000) ir
L. Tubelis (2001) atliktų mokslinių tyrimų metu nustatė, kad fizinė veikla žmogui teikia ne tik
emocinį pasitenkinimą, bet ir turi socialinį pradą, nes sportuojant galima susipažinti su kitais
žmonėmis, atrasti naujus emocinius sąntykius. Šiam teiginiui pritaria ir M. Teychenne ir kt. (2008),
kurių mokslinis tyrimas atskleidė tiesioginį sporto ryšį su žmogaus psichine gerove. Tam, kad
patenkinti žmonių poreikį sportuoti, kuriamos įvairios sporto organizacijos, kaip pavyzdžiui, sporto
klubai ir įvairūs kompleksai.
Sporto klubas – tai speciali patalpa, kurioje renkasi ribotas skaičius vienodo pomėgio žmonių,
norinčių tobulinti savo meistriškumą ir turiningai praleisti laisvalaikį (Kūno kultūros ir sporto aktualijos, 2007). Pagal 2008 metais priimtą LR kūno kultūros įstatymą, sporto klubas įsteigtas
Lietuvos Respublikoje vienija kurios nors vienos arba kelių šakų sportininkus, rėmėjus, plėtoja
sporto šaką ar kelias sporto šakas, ugdo sportininkus ar komandas, siekia gerų sporto rezultatų,
plėtoja sveikos gyvensenos idėjas, turi savita atributiką bei tradicijas. Taigi, sporto klubas tai vieta,
kurioje žmogus gali fiziškai lavintis, tobulėti ir siekti tam tikrų tikslų, o tai reiškia, kad žmogus
gauna sporto paslaugą. Sporto klubo paslaugos apibrėžimas randamas Lietuvos Respublikos
sveikatos apsaugos įstatyme (2013), kuriame teigiama, kad sporto klubo paslaugos – uždarose
patalpose ar jų komplekse juridinių ar fizinių asmenų vykdoma ūkinė komercinė veikla, atlygintinai
teikiamos paslaugos, skirtos paslaugų vartotojams mankštintis, fiziniam aktyvumui palaikyti.
Daugumos autorių (Vengrienė, 2006; Vitkienė, 2004; Langvinienė 2005 ir kt.) teigimu, sporto
paslauga – tai procesas, skirtas vartotojo fiziniams poreikiams tenkinti.
Nėra vieno tikslaus apibrėžimo, apibūdinančio žodį „paslauga“. Įvairioje literatūroje pateikiami
įvairūs apibrėžimai. Kūno kultūros ir sporto aktualijose (2007) paslauga apibrėžiama kaip subjekto
veiklos, skirtos klientų poreikiams tenkinti, rezultatas. B. Vengrienės (2006) teigimu, paslauga
apibūdina veiksmą, kuris skirtas patenkinti kito žmogaus poreikius. Autorė pažymi, kad paslauga
neturi materialaus apčiuopamumo. T. Šulgienė (2005) teigia, kad paslauga tai neapčiopiamos
vertybės, kurios nėra fiziniai ar daiktiniai reiškiniai, tačiau turinčios materialinę vertę. E. Vitkienė
(2004) nurodo, kad paslauga – tai parduodama ar siūloma parduoti veikla kartu su prekėmis. Autorė
taip pat teigia, kad tai veikla, kuomet viena pusė kitai siūlo tai, kas nėra apčiuopiama. Ekonomikos
terminų žodyne (1999) paslauga įvardinama kaip ekonominė veikla, kuri tiesiogiai arba netiesiogiai
padeda tenkinti žmonių poreikius. Tapo aišku, kad paslauga – tai veiksmas, neturintis apčiuopiamo
rezultato, tačiau turi piniginę vertę. Nuo materialių prekių rinkos paslaugų, rinka skiriasi dviem
aspektais (Vitkienė, 2004):
nesuteikta paslauga neegzistuoja, ir dėl šios priežasties negalima įvertinti jos kokybės, o
palyginti galima tik numatomą ir gautą naudą;
paslaugos – neapčiuopiamos, todėl vartotojai atsiduria nepatogioje padėtyje, o paslaugų
teikėjams sudėtinga jas pateikti į rinką.
V. Pranulis ir kiti (2008) pateikia šias paslaugų savybes:
1. Neapčiopiamumas. Paslaugų negalima pamatyti, paragauti, paliesti ar išgirsti tol, kol jomis
nepasinaudoji.
2. Neatskiriamumas. Paslaugos teikimas ir vartojimas yra neatskiriami, t.y. paslauga teikiama
dalyvaujant vartotojui.
3. Neilgaamžiškumas. Paslaugų neįmanoma sukaupti, surinkti kaip apčiuopiamų daiktų, ir
pasiūlyti vartotojui tada, kada tų paslaugų prireikia.
4. Heterogeniškumas. Ją lemia skirtingų įmonių, tiek aptarnaujančio personalo, tiek vartotojų,
dalyvaujančių paslaugos kūrimo ir vartojimo procese, poveikis.
L. Bagdonienė ir R. Hopenienė (2005) plačiau aptaria pagrindines paslaugų savybes,
skiriančias jas nuo materialiųjų prekių:
Neapčiopiamumas. Vartotojas apibūdindamas paslaugą, remiasi tokiomis sąvokomis kaip
savijauta, patirtis, saugumas, patikimumas. Skirtingai nei prekių gamintojams, paslaugų
teikėjams dėl neapčiuopiamumo sunku parodyti paslaugą, todėl teikėjai, pasinaudoję
įvairiomis komunikacijos priemonėmis, vartotojams privalo suteikti kuo išsamesnę
informaciją apie paslaugos turinį ir kokybę. Dėl neapčiuopiamumo vartotojui nelengva
įvertinti paslaugą kokiais nors objektyviais parametrais – ji teikia klientui nedaiktinę
ekonominę naudą (veikia fiziškai, daro įtaką vartotojo turtui). Vartotojui sunku įvertinti
paslaugos naudą, kol ja nepasinaudota. Pirmą kartą naudojantis paslauga,
neapčiuopiamumas vartotojui gali sukelti baimę ar įtampą. Kol vartotojas nepasinaudojo
paslauga, vartotojasjis nežino, ar organizacija sugebės ištesėti pažadus, t.y. suteikti
atitinkamos sudėties, kokybės paslaugą iki žadėto termino. Dar vienas neapčiuopiamumo
paslaugų teikėjo darbo sunkumas – vartotojo abejingumas, ar paslauga yra verta nustatytos
kainos. Taigi, neapčiuopiamumas reiškia, kad vartotojo suvokiama paslaugos kokybė gali
priklausyti nuo materialių požymių ir kainos, o ne pačios paslaugos – jei vartotojas nemato
apčiuopiamo rezultato, jam gali būti sunku nuspręsti, ko verta tikėtis.
Heterogeniškumas. Paslauga - proceso rezultatas, kurį sukuria paslaugos teikėjas ir gavėjas.
Kartą pasinaudojęs paslauga, vartotojas susikuria tam tikrą stereotipą. Identiškos paslaugos
suteikti neįmanoma, nes tai sąlygoja skirtingi paslaugų deriniai, teikimo formos, terminai,
nauda vartotojui, vartotojo bei teikėjo elgsena, bei kainų skirtumai. Svarbiausia paslaugų
heterogeniškumo priežastis – žmonių santykiai, todėl paslauga vienam vartotojui ar klientui
nėra tiksliai tokia pati kaip kitam. Pagrindinis teikiančio paslaugą personalo uždavinys yra
atpažinti vartotojo poreikius, užmegzti santykius su juo ir suteikti pageidaujamą paslaugą.
Nekaupiamumas. Yra žinoma, kad kaupti galima daiktus, tačiau ne procesą ar veiksmą.
Kadangi paslauga yra nemateriali ir suvokiama jos teikimo momentu, neįmanoma kaupti jos
rezervų vartotojui nedalyvaujant. Paslaugos nekaupiamumas nėra problema, kai paslauga
pastovi, tačiau paklausai ėmus svyruoti, paslaugų įmonė susiduria su sunkumais. Tai vyksta
todėl, kad jose turi būti daugiau darbuotojų aptarnauti vartotojus padidėjus paklausai.
Paklausai atslūgus, iškyla padidėjusių išlaidų problema dėl darbuotojų pertekliaus
sumažėjus paslaugos paklausai.
Paslaugos teikimo ir vartojimo vienovė. Paslauga – tai ne daiktas, tai procesas arba veiksmų
eilė, ji gaminama ir vartojama tuo pat metu. Dėl šio paslaugos ypatumų ir atsargų nebuvimo
paslaugų teikėjams dažnai nelengva patenkinti išaugusią paklausą. Paslauga egzistuoja tol,
kol ji yra vartojama ir paslaugos teikimas ir jos vartojimo laikas sutampa. Gamybos ir
vartojimo vienovė iškelia ir kokybės kontrolės problemą paslaugų įmonės vadyboje –
neįmanoma įvertinti kokybės prieš gaunant konkrečią paslaugą, nes paslauga iš anksto
neegzistuoja. Kadangi paslauga reikalauja teikėjo ir vartotojo kontakto, vartotojas tam tikru
momentu su organizacija tiesiogiai ar netiesiogiai (telekomunikacijos) turi užmegzti ryšį.
Tiek vartotojo ir paslaugos teikėjo ryšiai, tiek ir vartotojo dalyvavimas veikia ir paslaugos
rezultatą, ir paslaugos kokybę.
Nuosavybės neperduodamumas. Paslauga – tai procesas, ji nuosavybės neturi ir jos
pasisavinti negalima. Paslaugų teikėjai laikinam vartotojo naudojimuisi perduoda kai kurias
materialines vertybes, bet ne pačią paslaugą.
B. Vengrienės (2006) teigimu, paslaugų ir prekių savybių palyginimas leidžia geriau suvokti
paslaugos rezultatą:
Prekė yra apčiuopiama, homogeniška, gamyba ir pardavimas yra atskirti nuo vartotojo,
vartotojas nedalyvauja gamybos procese, sandėliuojama ir perduodama nuosavybė.
Paslauga yra neapčiuopiama, heterogeniška, paslaugos teikimas ir vartojimas yra
neatskiriami (paslauga teikiama dalyvaujant vartotojui), vartotojas dalyvauja gamybos
procese, nesandėliuojama ir nuosavybė nėra perduodama.
Privatus sporto klubas (sporto ir sveikatingumo klubas, centras) – tai pelno siekianti
organizacija, kuri parduoda sporto paslaugas, tokias kaip fitnesas (treniruokliai), aerobika, sauna,
joga, tenisas, kovinė savigyna ir kt. Sporto klube gali būti teikiama tik paslauga, arba jų
pasirinkimas gali būti labai didelis (Mullin ir kt., 2000). Taigi, tapo aišku, kad paslauga yra
neapčiuopiama, nekaupiama ir heterogeniška. Paslaugos gamyba, pardavimas ir vartojimas yra
vienalaikis procesas. Vartotojas tiesiogiai dalyvauja kuriant paslaugą (paslaugos neatskiriamumas)
ir paslaugos nuosavybė nėra perduodama.
Apibendrinant, galima teigti, kad paslauga tai yra veikla arba procesas, arba daugiafazis
veiklos procesas, neturintis materialaus apčiuopiamo rezultato, kuris yra skirtas patenkinti kito
14
subjekto poreikius. Paaiškėjo, kad paslauga neturi materialios formos, nuo materialios prekės
paslauga skiriasi šiomis savybėmis: neapčiuopiamumu, nekaupiamumu, neatskiriamumu,
heterogeniškumu. Šios savybės padeda suvokti ir įvertinti paslaugų kokybę. Sporto klubo paslauga
apibūdinama kaip uždarose patalpose vykdoma veikla, kuriose atlygintinai teikiamos paslaugos,
skirtos vartotojams užsiimti fizine veikla. Sporto klube gali būti teikiamos įvairios paslaugos arba
didelis jų pasirinkimas.