SPO paslaugų pardavimo procesas
Paslaugų organizacija turi nuspręsti, kurias paslaugas siūlyti vartotojams, kaip
užtikrinti jų teikimo suderinamumą ir pasiekti pageidaujamą efektyvumo lygį. Paprastai
paslaugų organizacijos siūlo ne vieną, o daug įvairių paslaugų, kurių skirtingą funkcinę paskirtį
padeda atskleisti mokslininkų pateikti pasiūlos modeliai.
L.Bagdonienė, R. Hopenienė(2004) remdamasi P.Eiglier ir E. Langeard teigia, kad
paslaugą sudaro bazinė, t.y. centrinė ir periferinės paslaugos. Bazinė paslauga tenkina
pagrindinį vartotojo poreikį, o periferinės paslaugos papildo pagrindinę paslaugą,
padidinantys bendrąją paslaugos vertę, naudą arba yra būtinos bazinei paslaugai suteikti.
Periferinės paslaugos dažniausiai nulemia į kurį paslaugų teikėją kreipsis vartotojas, todėl galima
teigti kad, bazinė ir periferinės paslaugos yra glaudžiai susiję sudarydamos visuminę paslaugą,
kuri turėtų patenkinti tam tikro vartotojo segmento poreikius. Dažnai paslaugų teikėjai turi ne
vieną, o kelias bazines paslaugas, kurios su periferinėmis paslaugomis tenkina skirtingų segmentų
poreikius.
Taigi P.Eiglier ir E. Langeard pateiktas visuminės paslaugos modelis padeda parengti
vartotojų pageidavimus atitinkančias paslaugas, kurių plati pasiūla ir gera kokybė ugdo vartotojų
lojalumą.
Ch. Gronroos paslaugos sudėtį pateikia panašią į P. Eiglier ir E. Langeard literatūroje
aprašytą visuminės paslaugos modelį. Skirtumas tas, kad Ch. Gronroos atskleidžia ir įvardiją
skirtingas papildomų paslaugų funkcijas. Vienas pavadinęs palaikančiomis, o kitas
palengvinančiomis. Principinė modelio schema pateikta 3 paveiksle. Šio paslaugų pasiūlos
modelio autorius teigia, kad be palaikančios paslaugos negali būti suteikta pagrindinė paslauga,
o palaikančioji paslauga - išskiria paslaugų teikėją iš konkurentų ir padidina bendrąją paslaugų
vertę. Papildomų paslaugų funkcinė paskirtis įvairiose situacijose gali kisti, ta pati papildoma
paslauga vienu atveju gali būti palengvinanti, o kitu - palaikanti. Kitas šio modelio ypatumas, kad
pasiūlos dalimi autorius laiko teikėjo ir vartotojo sąveiką ir prieinamumą, kurie turi palengvinti
vartotojo dalyvavimą paslaugos teikimo procese. Ch. Lovelock (1999) daugiau dėmesio skiria ne pagrindinei paslaugai, o papildomoms paslaugoms. Šio autoriaus gėlės modelis (4 paveikslas) atskleidžia , kad didžiulę papildomų
paslaugų įvairovę galima suskirstyti į aštuonias grupes. Vadovaudamasis h. Gronroos nurodyta
papildomų paslaugų funkcine paskirtim Ch. Lovelock informavimą, užsakymą, priėmimą,
sąskaitų aptarnavimą ir apmokėjimą priskiria palengvinančioms paslaugoms, o konsultavimą
svetingumą, saugumą ir išskirtines paslaugas - palaikančioms paslaugoms. Šio modelio autorius
pabrėžia, kad ne kiekvienas paslaugos siūlymas turi minėtas aštuonias paslaugas, ir jų svarba yra
nevienoda. Paslaugos pobūdis sąlygoja, kiek ir kokių reikia papildomų paslaugų. Pasak autoriaus,
papildomos paslaugos gali padidinti pagrindinės paslaugos vertę ir suteikti jos teikėjui
konkurencini pranašumą.Išnagrinėjus įvairių mokslininkų požiūrius į paslaugų pasiūlą, paaiškėja neabejotina jos
parengimo svarba. Formuodamos pasiūlą, organizacijos turi gerai apgalvoti paslaugos elementus,
jų formas ir kokybės lygį. Paslaugos elementai gali būti apčiuopiami ir neapčiuopiami,
numatomi ir nenumatomi, vartotojo pageidaujami ir nepageidaujami.
Paslauga suvokiama kaip procesas ir jo rezultatas, kai paslaugos vartotojas
suvokiamas kaip aktyvus šio proceso dalyvis. Todėl paslaugų marketingas nustato
svarbiausius parametrus - paslaugos teikimo trukmę bei šio proceso kokybę. Įvedant naują
paslaugą į rinką didelę reikšmę jos pasisekimui ir įsitvirtinimui bei marketingo strategijų
parengimui turi paslaugos gyvavimo ciklas. Paslauga, kaip ir prekė, patenka į tą patį gyvavimo
ciklą, t.y., jos koncepcija remiasi paslaugų marketingo teiginiu - pardavimo mastas nuo jos
atsiradimo rinkoje iki išėjimo kinta, praeidamas tas pačias stadijas, tik su tam tikrais paslaugoms
būdingais ypatumais. Paslaugos gyvavimo ciklas - vienas svarbiausių rinkos tyrimo momentų.
Pasak, E. Vitkienės (2004) paslaugoms būdingi šie etapai: kūrimas, įvedimas, augimas,
branda, smukimas ir smukimo išvengimo etapas.
Paslaugų, skirtingai negu materialių prekių, įmonės gali augti iš pagrindų keisdamos savo
paslaugų sistemas, jų subjektus, sujungdamos atskiras įmones, kurios siūlo skirtingas arba tas
pačias paslaugas tik skirtingais būdais. Pagrindinės paslaugos papildymas paslaugą
lengvinančiomis ir palaikančiomis paslaugomis padeda vystytis pagrindiniam verslui, t.y. pratęsia
pagrindinės paslaugos gyvavimo ciklą. Siekiant pratęsti paslaugos gyvavimo ciklą yra naudojamos
diversifikacijos strategijos.
Paslaugų marketingo tyrinėtojų Ch. Gronrooso ir FL Normanno nuomone, paslaugų
gyvavimo ciklas turi esminių skirtumų ir išimčių, kurios apsunkina paslaugos kūrimo ir jos
įvedimo į rinką procesą. Kita vertus, paslaugos yra lankstesnės už prekes, todėl lengviau gali
išvengti nuosmukio ir pratęsti savo gyvavimą.