SPO paslaugų rinkos apžvalga
Paslaugų organizacija negali patenkinti visų vartotojų poreikių. Ji privalo pasirinkti,
kuriuos vartotojus norėtų aptarnauti, ir parengti jų poreikius atitinkančią pasiūlą. Pasak, L.
Bagdonienės , R. Hopenienės (2004) renkantis vartotojus, paslaugų organizacijai, skirtingai nei
gamybinei įmonei, svarbu apsispręsti kokių santykių su jais pageidauja. Vartotojų pasirinkimo
laipsnis priklauso nuo paslaugų įmonės tikslų, galimybių, turimų išteklių. Paslaugų rinkos
segmentavimas yra palyginti sudėtingas procesas, nes yra daug rinkos skaidymo būdų.
Rinką skaidant į dalis būtina pasirinkti kriterijus. Dauguma mokslininkų išskiria tokius
segmentavimo kriterijus, kurie remiasi vartotojo elgsenos charakteristikomis. Tai:
• Demografinės (amžius, lytis, šeimyninė padėtis, ir kt.)
• Socialinės ir ekonominės (pajamos, išsimokslinimas, profesija, socialinė grupė)
• Geografinės (šalis, regionas, miestas ar kaimas )
• Psichologinės (asmenybės tipas, vartojimo motyvai, gyvenimo būdas).
Anot L. Bagdonienės, R. Hopenienės (2004) pasirenkant tikslinius segmentus labai svarbu
žinoti, kokie vartotojai naudojasi paslaugomis ir kas įtakoja jų tokį apsisprendimą.
Vartotojų elgseną nusako:
• Pirkimo elgsena (ištikimybė ženklui ar naujų ženklų paieška);
• Pirkimo aplinkybės (naujumas, atsitiktinumas, dažnumas);
• Nauda, kurią žmogus patiria vartodamas paslaugą;
• Vartotojo elgsena ir naudotojo statusas (aktyvūs naudotojai, pasyvūs ir abejingi paslaugai
vartotojai);
• Požiūris į paslaugą.
J. Teboul (1999) teigia, kad galutinei paslaugų rinkos segmentacijai reikšmingiausi
kriterijai yra: psichologinės vartotojo savybės, ištikimybė prekės ženklui, paslaugų pirkimo
situacija ir vartotojo buvimo vieta, nes vis aktualesnis tampa paslaugų prieinamumas.
Įvedant naują paslaugą į rinką, įmonė jau turi žinoti, kas bus šios paslaugos vartotojai,
kokias marketingo priemones palankiausia taikyti, atsižvelgiant į nauja paslaugą.
Įmonė turi nuspręsti, kur bus įvedama nauja paslauga: viename ar keliuose regionuose,
nacionalinėje ar tarptautinėje rinkoje.