Vartotojų elgsenos veiksniai
Pasak I. Beniušienės ir G. Svirskienės (2008) įmonės konkurencingumui didžiausią įtaką
turi jos nematerialusis turtas. Atlikus mokslinės literatūros analizę, autorės nustatė, kad
nematerialusis organizacijos turtas susideda iš: klientų lojalumo, įvaizdžio, reputacijos, gamybinio
pajėgumo, žinių, organizacijos kultūros, kompetencijos, įgūdžių ir patirties, kurie yra labai
vertinami, unikalūs ir nepakartojami. Materialusis turtas yra įprastas, visiems aiškus ir
pasikartojantis, o nematerialusis turtas yra unikalus ir nepakartojamas. Taigi vertindama ir
puoselėdama šį turtą organizacija tampa konkurencinga. Tyrimo metu identifikuoti pagrindiniai
konkurencinio pranašumo šaltiniai leidžia bet kuriai organizacijai kurti unikaliais ir nepakartojamais
konkurenciniais pranašumais pagrįstas konkuravimo strategijas bei plėtoti savo konkurencingumą.
Autoriai R. Mozūraitienė, E. Jasinskas ir Ž.Simanavičienė (2011) atlikę mokslinius
tyrimus ir įvertinę vidinius veiksnius, nustatė, kad didžiausią įtaką sporto klubų konkurencingumui
turi paslaugų kokybė. Ekspertų vidinių veiksnių vertinimas parodė, kad svarbesniais laikomi ne M.
Porterio „Deimanto“ modelio veiksniai, o kitų autorių analizuojami vidiniai konkurencingumo
veiksniai. Galima manyti, jog tokį sprendimą įtakoja sporto klubų vadovų supratimas, jog tokie
veiksniai vartotojams yra greičiausiai matomi ir labiau vertinami nei veiksnių sąlygos, paklausos
sąlygos, susiję ir aptarnaujantys pramonės sektoriai bei įmonės strategija, struktūra ir konkurencija.
Autorės I. Beniušienė ir G. Svirskienė (2008) išskyrė keletą tipiškiausių konkurencinio
pranašumo šaltinių, tai yra inovacijos, technologijos, kokybė ir kaina.
Apibendrinant išanalizuotą įvairių mokslininkų empirinę medžiagą konkurencingumo
problematikai nagrinėti reikėtų pabrėžti, jog kiekvienos organizacijos pagrindinis tikslas yra gauti
kuo didesnį pelną, užimti kuo didesnę rinkos dalį ir teikti kuo geresnes paslaugas. Norėdamos tai
įgyvendinti organizacijos turi sėkmingai konkuruoti rinkoje ir tinkamai įvertinti konkurencingumo
aplinką (Išoraitė, 2011).
Mokslinio tyrimo metu A. Skaržauskienė (2008) nustatė, jog konkurencinio pranašumo
kūrimui yra svarbūs trys pagrindiniai aspektai: sugebėjimas mąstyti „sistemiškai“, požiūris į
organizaciją, kaip į sociokultūrinę sistemą ir naujas lyderio kaip organizacijos konstruktoriaus
vaidmuo. Tokios konceptualios teorinės prielaidos gali padėti organizacijai kurti unikalų ir ilgalaikį
konkurencinį pranašumą per produktyvias vystymosi kryptis. Konkurencinę kovą laimi tik ta
organizacija, kuriai būdingas strateginis ir operatyvinis lankstumas, kuri sugeba „sistemiškai“
mąstyti ir veikti, nuolat atnaujindama ir permąstydama fundamentalius konkurencinio pranašumo
šaltinius, siekia kurti informacijos infrastruktūrą, užtikrinančią vidinės ir išorinės informacijos
tekėjimą, drąsina iniciatyvą ir kūrybiškumą, identifikuoja ir atnaujina organizacijos kompetencijas.
didesnę įtaką turi vidiniai negu išorinės aplinkos veiksniai.
Svarbiausi vidiniai veiksniai: įmonės įvaizdis, paslaugų kokybė ir paklausos sąlygos. Svarbiausi
išorinės aplinkos veiksniai: socialiniai ir ekonominiai veiksniai. Formuojant konkurencinį
pranašumą daugiausia dėmesio reiktų skirti vidiniams veiksniams. Sporto klubo įvaizdžio
gerinimas galėtų būti laikomas prioritetiniu, nes šis veiksnys, atliktų tyrimų metu, buvo
labiausiai įtakojantis sporto klubų konkurencingumo reiškinį Kauno mieste. Taip pat, norint
išlikti konkurencingais rinkoje, reikėtų tobulinti ir išorinius sporto klubų teikiamų paslaugų
konkurencingumą įtakojančius veiksnius. Kadangi, atliktų tyrimų metu, buvo nustatyta, jog
socialiniai veiksniai šioje srityje yra labiausiai įtakojantys sporto klubų konkurencingumą,reikėtų skatinti vartotojų aktyvumą ir ugdyti klientų visuotines vertybes, jų įsitikinimus bei gyvenimo būdo pokyčius.