Standartų rengimo ir diegimo viešajame sektoriuje reikšmė
Klientai (paslaugų vartotojai ir aptarnaujami gyventojai, juridiniai asmenys bei kitos
organizacijos) turi būti informuoti apie įstaigų įsipareigojimus, kuriais remiantis siekiama geresnės
paslaugų teikimo ir klientų aptarnavimo (toliau – aptarnavimas) kokybės. Aptarnavimas – tai įstaigos
darbuotojo veiksmai, pradedant kliento sutikimu (kai kreipiasi tiesiogiai) ar kreipimosi gavimu (kai
gaunama kitomis priemonėmis) ir baigiant paslaugos ir (arba) informacijos suteikimu: kliento
sutikimas ir kontakto užmezgimas; kliento išklausymas; susipažinimas su prašymo ir (arba) skundo
bei pateiktų dokumentų turiniu; informavimas apie paslaugos suteikimo eigą; prireikus prašymo
įforminimas raštu; prašymo ir (arba) skundo įregistravimas ir perdavimas vykdymui; prireikus kliento
informavimas apie prašymo ir (arba) skundo nagrinėjimo eigą; priėmimo pas įstaigos vadovą ar
kompetentingą valstybės tarnautoją, arba darbuotoją organizavimas ir kiti reikalingi veiksmai. Tik
informuojant klientus yra užtikrinami klientų teisėti lūkesčiai tikėtis įstaigų viešai deklaruotos
aptarnavimo kokybės.
11
Nuostatos, kurių įstaigos privalo laikytis aptarnaudamos klientus yra įtvirtintos skirtingos
teisinės galios teisės aktuose (įstatymuose, Vyriausybės nutarimuose, ministrų įsakymuose, įstaigų
vadovų įsakymuose ir kt.). Įstaigos nors ir laikosi šiuose teisės aktuose įtvirtintų nuostatų, tik dalis iš
jų teikia informaciją klientams apie pagrindinius aptarnavimo kokybės parametrus ir skelbia savo
įsipareigojimus dėl jų laikymosi. Nesant nustatytų ir viešai skelbiamų aptarnavimo kokybės
parametrų ir įstaigų įsipareigojimų dėl jų laikymosi, klientams dažnai sunku suvokti savo lūkesčius
dėl aptarnavimo kokybės, t. y. jiems nėra aišku, kokios aptarnavimo kokybės jie gali tikėtis ir
reikalauti iš įstaigų.
Vienas iš pagrindinių šios problemos sprendimo būdų – KAStd parengimas. KAStd – tai
elgesio principų ir pavyzdžių rinkinys, kuris apima visas įstaigai aktualias aptarnavimo proceso dalis.
KAStd nauda įstaigai yra ta, kad jis ne tik informuoja asmenis apie įstaigos prisiimtus įsipareigojimus
dėl aptarnavimo kokybės, bet taip pat padeda suvienodinti įstaigos darbuotojų žinias apie tai, ką ir
kaip derėtų daryti, kas yra nepriimtina, aptarnaujant į įstaigą besikreipiančius asmenis, ir atitinkamai
nukreipti įstaigos darbuotojų elgesį norima linkme. Tai dar viena galimybė supažindinti darbuotojus
su klientų aptarnavimo kultūra, įstaigos vertybėmis, įtvirtinti ir perteikti įstaigos darbuotojams
reikalaujamo aptarnavimo lygmens gaires. Be to, standartas taip pat yra ir aptarnavimo kokybės
vertinimo priemonė, kuri leidžia palyginti esamą aptarnavimo įstaigoje lygį su siekiamu. Kai visa tai
yra pakankamai aiškiai apibrėžta, galima lengviau pamatuoti ir įvertinti aptarnavimo kokybę, tiksliau
įsivardinti stipriuosius ir tobulintinus aptarnavimo aspektus, priimti įrodymais pagrįstus sprendimus
dėl aptarnavimo gerinimo priemonių, tobulinti veiklą ir kt.
KAStd yra specifinės taisyklės, užtikrinančios paslaugų teikimo, administravimo proceso
stabilumą bei užtikrinančios kokybę. Šie taisyklių, reikalavimų rinkiniai formalizuoja ir mažina
aptarnavimo procesų lankstumą, unifikuoja individualių klientų problemų sprendimą, riboja
personalizuotą aptarnavimą (Brunsson ir kt. 2012; Pivoras ir kt. 2017, p.59).
Įvairiose įstaigose, siekiant standartizuoti bei kitaip gerinti klientų aptarnavimą, yra rengiami
KAStd, paslaugų standartai, standartizuojami ir tobulinami veiklos procesai bei taikomi kiti vadybos
metodai.